Biodata dan Profil Siti Nurhaliza

Biodata dan Profil Siti Nurhaliza


Siti Nurhaliza merupakan seorang penyanyi yang cukup populer di Malaysia dan beberapa negara ASEAN, bahkan sangat terkenal di Indonesia. Siti dilahirkan di Kampung Awah, Temerloh, Pahang pada tanggal 11 Januari 1979. Saat itu bapaknya, Tarudin bin Ismail bekerja sebagai anggota polisi. Sementara ibunya, Siti S almah Bachik adalah seorang ibu rumah tangga. Cita-cita Siti Nurhaliza yang sebenarnya adalah menjadi seorang polisi mengikuti jejak bapaknya, untuk menjadi artis penyanyi belum ada dalam benaknya pada saat itu.


Siti adalah anak kelima dari delapan bersaudara. Seorang kakaknya meninggal dunia meninggal dunia sewaktu masih kecil. Saudara-saudara Siti Nurhaliza yang lain ialah Saiful Lizan, Saiful Bahri, Siti Nursaida, Mohd Ali, Siti Nursaerah dan Mohd Hafiz.


Biodata dan Profil Siti Nurhaliza

Nama Lengkap : Siti Nurhaliza binti Tarudin
Nama Panggilan : Siti Nurhaliza
Tempat Lahir : Kampung Awah, Temerloh, Pahang, Malaysia
Tanggal Lahir : Kamis, 11 Januari 1979
Agama : Islam
Kewarganegaraan : Malaysia
Profesi : Penyanyi, Penulis lagu, Pengusaha, Aktris, Presenter
Tahun Aktif : 1995 - Sekarang
Pasangan : Khalid Mohd Jiwa (2006-sekarang)
Anak : Siti Aafiyah Binti Khalid
Ayah : Tarudin bin Ismail
Ibu : Siti Salmah Bachik
Sosial Media : - Instagram : @ctdk
- Twitter : @ctnurhaliza11


Siti memulai pendidikannya di Sekolah Clifford, Kuala Lipis dan melanjutkan pelajaran ke tingkat menengah hingga tingkat lima di Sekolah Menengah Clifford, Kuala Lipis.


Siti pertama kali mengikuti pertandingan nyanyian di kampungnya sewaktu berusia 12 tahun dan menjadi Juara di pertandingan nyanyian hari kebangsaan. Ia menyanyikan lagu Bahtera Merdeka dan dari situlah Siti berani tampil di muka umum, terutama dalam acara kebudayaan atau karnaval di Kuala Lipis.


Setelah meraih gelar Juara Bintang HMI pada tahun 1995, perusahaan rekaman Suria Record mengajak Siti menjadi artis rekaman mereka. Saat itu, usia Siti baru 16 tahun dan masih berstatus pelajar. Berkat dukungan keluarga, guru-guru dan teman sekolahnya, Siti dapat menjalani kehidupan sebagai artis dan pelajar, tanpa menghadapi masalah.


Sampai hari ini, Siti telah mengeluarkan 8 buah album solo, 2 album Konsert live Siti Nurhaliza dan beberapa album duet serta album kompilasi. Usahanya yang luar biasa telah membuat namanya tercatat di Malaysia Book Of Records sebagai artis yang paling banyak memperoleh penghargaan di Malaysia.


Siti juga dianugerahi gelar kebesaran dari Sultan Pahang yaitu Ahli Ahmad Shah Pahang (AAP) dan juga dari Sultan Perak yang memberinya gelar Paduka Mahkota Perak (PMP). Saat ini, Siti telah memboyong lebih dari 70 anugerah dari dalam dan luar negeri. Diantaranya adalah Anugerah Industri Muzik (11 anugerah), Juara Lagu (14 anugerah) dan Anugerah Planet Muzik (5 anugerah), selain Anugerah Musik Indonesia, Festival Muzik Shanghai serta anugerah menerusi pilihan pembaca Media Hiburan, Anugerah Bintang Popular Berita Harian (13 anugerah) Anugerah URS, Anugerah ERA (8 anugerah), Anugerah PAPITA, MTV Asia Award dan banyak lagi. Kini, Siti telah mengharumkan nama negaranya dalam pertandingan nyanyian Voice of Asia 2002 dengan menjadi Juara Grand Prix.


Siti Nurhaliza telah mengadakan 3 konser solo terbesar, Yaitu Konsert Live Siti Nurhaliza di Bukit Jalil (1999), Siti Nurhaliza Live in Concert di Singapura (2000) dan Konsert Mega Siti Nurhaliza di Bukit Jalil (2001). Siti juga diundang beberapa konser antar diva, Yaitu Konser Diva Singapura 2000 dan Konser Divasea Indonesia 2001.


Di Indonesia, Siti Nurhaliza mulai dikenal masyarakat, ketika album keduanya diluncurkan ke tengah masyarakat dengan lagu andalannya “Betapa Ku Cinta Padamu”. Album-albumnya laku keras di pasaran bak kacang goreng, bahkan dengar-dengar terjual sampai ribuan keping. Lagu-lagunya, seperti Betapa Ku Cinta Padamu, Cindai, Percayalah, Nirmala dan lagu terbarunya Bukan Cinta Biasa (Kerjasama dengan Dewiq istri dari Pay BIP) sudah tidak asing lagi terdengar ditelinga publik Indonesia.


Fakta Menarik Tentang Siti Nurhaliza

  1. Anak keempat daripada tujuh bersaudara. Tiga adik-beradiknya yang lain iaitu Saiful Bahri, Siti Norsaida dan Siti Nursairah juga merupakan seorang penyanyi.
  2. Bapaknya, Tarudin Ismail (1942–2009) seorang pegawai polis berpangkat Koperal, manakala ibunya, Siti Salmah Bachik yang lahir pada tahun 1948 merupakan suri rumah dan peniaga.
  3. Datuknya, Bachik Abdul Rahman pernah bergelar pemain biola. Sepupunya, Rafidah Ibrahim merupakan pelakon dan penyanyi.
  4. Awal aktif dalam dunia hiburan sejak tahun 1995.
  5. Langkahnya dalam dunia seni bermula sejak menjuarai pertandingan nyanyian Bintang HMI siaran Radio Televisyen Malaysia (RTM) pada 1 April 1995.
  6. Popularitinya memuncak selepas single sulung beliau, Jerat Percintaan merangkul trofi Anugerah Juara Lagu ke-11, selain kategori Persembahan Terbaik dan Lagu Balada Terbaik.
  7. Bisa membawa berbagai genre musik seperti Irama Malaysia, Etnik Kreatif, Pop Soft Rock, Pop Rock, R&B, Nasyid, Balada dan Dance-Pop.
  8. Antara lagu popularnya seperti Aku Cinta Padamu, Cindai, Purnama Merindu, Kau Kekasihku, Balqis, Percayalah, Nirmala, Bukan Cinta Biasa, Lagu Rindu, Biarlah Rahasia, Anta Permana dan banyak lagi.
  9. Sehingga tahun 2005, album sulungnya telah laris sebanyak 800, 000 unit hanya untuk pasaran Malaysia saja.
  10. Telah mempunyai hampir 300 trofi anugerah dari dalam dan luar negara.
  11. Mencipta 2 rekod dalam Malaysia Book of Records.
  12. Keseluruhannya telah menerbitkan 16 buah album studio, 2 album duet, 8 album konser, 11 album kompilasi dan 250 lagu dan single.
  13. Artis pertama Asia Tenggara dan ketiga dari Asia yang mengadakan konser solo bertempat di Royal Albert Hall, London, dengan iringan Orkestra Simfoni London pada tahun 2005.
  14. Menempa kejayaan besar di rantau Asia hingga mendapat julukan nama "Suara Asia" dan "Celine Dion Asia". Antaranya pernah menduduki tangga kedua sebagai Asia's Best Musical Artiste daripada MTV Asia dan kedudukan kedua Biggest Asian Artist oleh Channel V. Menjadi antara nama 'Asia's Idol' oleh Asia News Network (ANN) dan menerima penghargaan sebagai Asian Music Legend daripada Top 10 of Asia.
  15. Sebagai pengusaha, beliau memiliki aset-aset seperti Siti Nurhaliza Productions (media massa), SimplySiti (kosmetik) dan Creacion (fesyen).
  16. Menikah dengan Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa pada 21 Agustus 2006 dan dikaruniakan seorang anak perempuan bernama Siti Aafiyah pada 19 Maret 2018.


Galeri Foto Siti Nurhaliza



Load comments